< Til forsiden

It's a small world after all

Foto: Wikipedia
Hong Kong er en multikulturell by. Skal man studere det religiøse livet i Hong Kong nytter det derfor ikke bare å besøke tradisjonelle kinesiske templer. Kowloon Mosque and Islamic Centre ligger i Tsim Sha Tsui og er den største moskeen i Hong Kong. Vi ankom moskeen om morgenen som avtalt. Men vi hadde kanskje valgt feil tidspunkt. Dette var en fredag, og det var midt i Ramadan, så moskeen var smekkfull. Vi fikk derfor ikke være med på selve gudstjenesten (det ville utansett ikke vært plass til oss), men ble nødt til å finne på noe annet å gjøre til folk hadde gått hjem. Dette førte til et noe merkelig møte.

Vi gikk til en park i nærheten for å vente på at immamen skulle få tid til å snakke med oss. Plutselig hører jeg en stemme bak meg som høres merkelig kjent ut: «Kjetil Høybråten!». Jeg snur meg rundt, og der står Pål og Steffen som jeg gikk i klasse med på barneskolen. Jeg har ikke sett noen av dem siden vi gikk ut av ungdomsskolen. Det viser seg at de er ute og loffer verden rundt. De har reist i tre måneder, og akkurat bor de like i nærheten av moskeen. Det er et av de mer absurde møtene jeg har opplevd i mitt liv, og beviser at verden virkelig ikke er stor.

Så kommer vi inn og får snakket med immamen. Vi må ta av oss på beina, og jentene må dekke til hodet. De som ikke hadde fra før, har vært ute og kjøpt sjal. Vi setter oss på gulvet, vendt mot immamen. Flere av menighetsfellene setter seg sammen med oss. Det hele utvikler seg til en slags spør-om-hva-du-vil-session, og immamen svarer villig vekk: Sharia er bra, sier han, og bør innføres blant alle muslimer. Men ikke-muslimer som lever i muslimske land, bør dømmes etter sine egne lover. Jihad er ikke forenlig med terror. Terror strider mot Islam. På spørsmål om hvorfor bare muslimer har adgang til Mekka, svarer han at det simpelthen ikke er plass til andre.

Stemningen blir etterhvert litt amper. Det er tydelig at enkelte av menighetsfellene ikke liker at vi er der. Kanskje stiller vi for nærgående spørsmål om følsomme temaer. Eller kanskje det rett og slett er fordi vi ikke er muslimer, fordi vi befinner oss i et muslimsk gudshus, under en muslimsk høytid. Noen snakker høylytt til immamen på et språk jeg ikke forstår. Det høres arabisk ut, men jeg er ikke sikker.

Denne moskeen kunne egentlig ha ligget hvor som helst i verden. Arkitekturen er klassisk arabisk, og de som går der, er etiopere, ghanesere, pakistanere. Jeg så ingen kinesere der. Islam er en gammel religion i Kina. Muslimske misjonærer ble sendt hit kort tid etter muhammeds død. Men kinesisk Islam er ganske forskjellig (i hvert fall i uttrykket) fra klassisk Islam, og i Hong Kong finnes det også egne kinesiske moskeer.

Publisert 26. desember 2006

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar