< Til forsiden

Tai Wai Market

Vi ankom Hong Kong 23. oktober. Første natta tilbragte vi på et temmelig lugubert hotell i Shatin. Jeg og Lars Erik hadde en svær kakerlakk i dusjen. Død sådan. I resepsjonen var det et alter i en nisje i veggen, som vi skulle se igjen mange ganger i løpet av turen. Noen hadde ofret mat. Gikk ut i fra at det var et fedrealter, men fikk aldri undersøkt det nærmere.

På ettermiddagen var noen av oss innom Tai Wai Market, som ligger i nærheten av der vi bodde. Det er et stort marked med alt fra klær til matvarer. Vi tilbragte endel tid i matvareavdelingen. Vekten lå her på ferskvarer. Og når jeg sier fersk, så mener jeg levende. Det var alt fra padder i store kurver til skilpadder til levende fisk i akvarier til krabber med klørne bundet sammen til frukt og grønnsaker og store kjøttstykker som blir skåret opp mens man venter. Og som alle andre steder i byen kryr det av folk. Det var helt merkelig å komme tilbake til Norge og kunne gå flere titalls meter på Karl Johann en lørdags ettermiddag uten å måtte åle seg fram mellom folk.

Av en eller annen grunn hadde jeg ikke kameraet med meg. Tror jeg lider litt av kamerasjenanse. Er litt redd for å ta bilder når det ikke passer seg, og kanskje litt ekstra når man er ny i et fremmed land. Kommer sterkere tilbake med bilder etterhvert.

Publisert 17.11.2006

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar